למה שמשון הפסיק להיות שכיר

לפני שעה נפגשתי לקפה עם שמשון (השם הבדוי האהוב עלי) חבר שלי שהפך לעצמאי לפני חמש שנים. הוא סיפר לי את הסיפור שהפך אותו לעצמאי ומונע ממנו אפילו לחשוב מחשבות על לחזור להיות שכיר.


שמשון עבד בחברה גדולה, הוא היה אחראי על מחלקת מגירות והעבירו אותו להיות אחראי על מחלקת ארגזים. המחלקה הזו מכרה ארגזים ברווח של חמישה מיליון דולר בשנה. המפעל שייצר אותם בקושי עבד והאנשים שעבדו בו במשמרות הרוויחו משכורות מאוד נמוכות. שמשון החליט שהוא מעיף את המחלקה הזו למעלה. תוך שנה הוא הצליח להביא את המפעל לרווחים של 30 מיליון דולר. הפועלים, אנשים פשוטים, הרוויחו בזכותו משכורות נורמליות כי הם עבדו מסביב לשעון ואפילו משמרות כפולות.


שיחת סוף שנה התקרבה ושמשון ממש חיכה לרגע הזה. כמו שהוא אמר: “דמיינתי את המנכ”ל מרעיף עלי תשבחות ושטרות של כסף”. ציפיתי הרבה זמן לשיחה הזו וכשנכנסתי לחדרו של המנכ”ל המשפט הראשון שהוא אמר לי היה: “הבאת את המפעל לרווחים של 30 מיליון דולר, היעד היה 40 מיליון דולר, זה לא פחות מכישלון”. שמשון ההמום אמר לו: “למה שלא תקבע שהיעד הוא מיליארד דולר? למה לעצור ב 40?” ועזב את החברה.


שמשון לא עזב בגלל הכסף שלא קיבל, הוא עזב בגלל שלא הרגיש מוערך. הוא השקיע, נתן עבודה, הביא תוצאות וגם זה לא הספיק בשביל שיעריכו אותו.
ערך זו מילת המפתח. כשאנחנו עובדים מול לקוחות אנחנו צריכים לדעת מה הערך שאנחנו נותנים והלקוח צריך לדעת מה הערך שהוא מקבל. כל המשפטים כמו “זה יקר לי” או “למה שאני אלך עליך ולא עליו” נופלים ברגע שאתם יכולים להסביר ללקוח את הערך שאתם נותנים.


אגב, עוד פרט מעניין – בשלב יותר מאוחר שמשון שכר את שירותיו של אותו מנכ”ל כדי שיעבוד איתו בפרויקט. הוא אמר לו: תראה, אתה אחד מאותם האנשים שאם אני אצליח זה מאוד ישמח אותי כדי שאוכל לעשות לך “נעעע בעין” אבל מצד שני אתה עובד איתי אז אני לא אוכל לעשות לך את זה אם נצליח.
לכולנו יש את המישהו הזה שאנחנו רוצים להוכיח לו את ההצלחה שלנו – מישהו מהמשפחה, מורה שלא האמין בנו או סתם חבר פקפקן שמחקנו אותו מהפלאפון וגזרנו את הראשים שלו מהאלבומים. העניין הוא שתמיד יהיה מישהו כזה ועד שלא נשחרר ונגיד לעצמנו מבפנים שהצלחנו לא נפסיק לרדוף אחרי ההוכחות האלה (וכן אני מדבר עליך יוסי צרופין מכיתה ב 2).
שיהיה אחלה יום ושלא תאוכנו על ידי השב”כ או סתם תאוכנו זה נשמע לא נעים.

דילוג לתוכן