האיש שניצח את ניסאן ובכל זאת הפסיד

לפני כשבועיים נפטר עוזי ניסן. לא רבים מכירים את הסיפור שלו, מדובר באדם שכבר בתחילת עידן האינטרנט קנה את הדומיין Nissan.com ולאחר תקופה מסוימת קיבל פנייה מחברת ניסאן (של המכוניות) שימכור להם את הדומיין. עוזי ניסן לא הסכים וחברת ניסאן תבעה אותו. עוזי ניצח בתביעה. ואז ניסאן תבעה אותו שוב. ושוב. ושוב. עוזי ניצח בכל התביעות. לפני כשבועיים נפטר כשהוא משאיר לאשתו וילדיו חובות עקב כל ההוצאות המשפטיות.


לפני כמה ימים נחשף בקבוצת וואטסאפ שאני חבר בה סיפור על גניבה. אחד מהחברים בקבוצה (לצורך העניין – צ’אקו) מפרסם מידי יום פוסט יומי בקבוצות וואסטאפ בנושא מסוים – לצורך העניין, צ’אקו בתחום של סוכריות גומי – ולאחרונה הוא גילה שיש מישהו שגונב אותו ושם את כל מה שצ’אקו כתב – רק בקבוצות משלו.
בקבוצת וואטסאפ החלו לדרוש עריפת ראשים, תביעה במקרה הקל ולחנוק אותו באמצעות סוכריות גומי בננה מסוכרות במקרה הקשה יותר.


עכשיו תראו, אני לגמרי מבין את הרצון לנקום במישהו שגנב לך חומרים. אבל לפעמים בעסקים צריך לנתק את הרגש ולחשוב בצורה רציונלית.
כשמתעסקים עם נוכלים, צריך להבין שהצדק לא תמיד משחק תפקיד. תביעה מצדך יכולה לגרור תגובות קיצוניות מהצד השני. הוא יכול להכפיש אותך עם שיימינג, הוא יכול להתעלם ממך והוא יכול גם לתבוע אותך בחזרה באינספור תביעות והאשמות (בטח אם אתה בעל עסק).
אני לא נחרץ נגד תביעות רק שלפני שאנחנו מתחילים לתבוע את הצד השני, הייתי שואל את עצמי מה הסיבה לתביעה ומה המטרה שלה. כדאי שנוודא שלא מדובר רק בנקמה אלא שיש כאן הפסד ממשי ובאמת לבדוק האם יש סיכוי ממשי שהתביעה אכן תשיג את המטרה המיוחלת או שאפשר להשיג את המטרה בדרך יותר נעימה.
בסופו של דבר, רובנו אנשים ישרים ולצערנו תמיד יהיו אנשים לא ישרים שיגנבו מאיתנו, ויש גבול לכמות האנרגיה שאנחנו רוצים להשקיע בנושאים כאלה. אנחנו רוצים להתעסק במה שאנחנו אוהבים (שגם בדרך כלל יניב לנו יותר כסף ופחות עצבים מאשר בזמן שנשקיע על תביעות).

דילוג לתוכן